سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 94 آذر 11 , ساعت 4:48 عصر



 بلغارستان یکی از کشورهای بالکان است که کوه های بی نظیری دارد و در گذشته بخشی از امپراتوری عثمانی محسوب می شد. به همین دلیل فرهنگ آن ترکیبی از فرهنگ ترکی و اروپایی است.

بلغارستان با کشورهای یونان، ترکیه، رومانی، صربستان و جمهوری مقدونیه همسایه است و در شرق جمهوری دریای سیاه قرار دارد. شمال کشور تابستان های گرم و زمستان های سرد دارد، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار است. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد.

,مکانهای تفریحی بلغارستان,دیدنی های بلغارستان

بلغارستان یکی از کشورهای بالکان است که کوه های بی نظیری دارد


مهم ترین رود این کشور ماریتسا نام دارد که از رشته کوه های رودوپ در غرب بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزی کشور راه جنوب را در پیش می گیرد و وارد ترکیه می شود و سپس به دریای اژه می ریزد. رود دیگر دانوب نام دارد که در شمال بلغارستان جریان دارد. بلغارستان بهشتی برای گذراندن تعطیلات زمستانی و تابستانی است.

مناطق تفریحی مهم
ساحل دریای سیاه، نیم ساعت فاصله پروازی از صوفیا، 230 کیلومتری فرودگاه بین المللی وارنا، دارای 40 هتل با 11500 تخت با 6 کیلومتر ساحل به عرض 100 متر با ساحل شنی، دریای آبی، تپه های پوشیده از درخت در کنار ساحل، از مهم ترین جاذبه های گردشگری منطقه تفریحی آلبنا است.

در منطقه تفریحی پانوراما شاهد فعالیت 30 رستوران متنوع هستیم که غذاهای بلغاری، اروپایی، هندی، یونانی، انگلیسی، آلمانی و چینی عرضه می کنند.

منطقه امباسادور با آب و هوای بسیار عالی، استخرهای سرپوشیده و سر باز که در طول سال فعال هستند، از دیگر فضاهای توریستی بلغارستان به شمار می آید.

منطقه تفریحی شن های طلایی، تلفیق بسیار زیبایی از دریای آرام با جنگل های سرسبز در کناره ساحل و آب های معدنی است. عمق این ساحل شنی در بعضی جاها به 100 متر می رسد.

شن های طلایی، منطقه ای برای گذراندن تعطیلات با سرگرمی و تفریحات ورزشی است که هتل های شیک و مدرن با رستوران های بزرگ دارد.

باشگاه تعطیلات ریوی یرا (وارنا) در 18 کیلومتری شمال وارنا نیز منطقه تفریحی در سواحل دریای سیاه با چشم اندازی بسیار زیبا است.

شهر ساحلی وارنا
وارنا پس از سوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است. این شهر بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می رود. این شهر در 470 کیلومتری شمال شرقی صوفیه قرار دارد و شهرهای مهم اطراف دوبریخ، شومن و بورگاس هستند.

 
وارنا، یکی از شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان است و با 350 هزار نفر جمعیت، بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می رود. وارنا یکی از شهرهای فعال و در حال توسعه بلغارستان دارای جاده های ارتباطی خوب، هوای عالی و حمل و نقل دریایی و راه آهن است. یک خط قایق برقی که به وسیله سیم از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه می رود نیز در وارنا وجود دارد.

,مکانهای تفریحی بلغارستان,دیدنی های بلغارستان

وارنا، یکی از شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان است


این شهر سومین مرکز بزرگ صنعتی بلغارستان است و در صنعت کشتیرانی، کشتی سازی و تعمیرات کشتی فعال است. وارنا به عنوان یک تفریحگاه ساحلی دریایی، شهرت بین المللی دارد. هر ساله بیش از هزاران نفر از اهالی بلغارستان و دیگر کشورها، تعطیلات خود را در سواحل زیبای شن های طلایی golden sands و النا می گذرانند.

حداکثر دمای این شهر به 31 درجه در ماه مرداد می رسد. در مجموع وارنا یک منطقه اروپایی با جاذبه های تفریحی توریستی خوب بوده که با توجه به واقع شدن در اروپای شرقی نرخ ارزانی دارد. هوا در وارنا از نیمه شهریور کمی رو به سردی می رود و بهترین ماه برای سفر به وارنا تیر و نیمه مرداد است.

سرزمین ماسه های طلایی که به واقع مروارید سواحل دریای سیاه محسوب می شود به لطف پوشش گیاهی بی نظیر و سواحل نیلگون و وجود ماسه های طلای رنگ، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است. وجود امکانات مدرن تفریحی، هتل های لوکس و منحصر به فرد در قلب جنگل و کنار ساحل تابلوی بی نظیری از یک منطقه توریستی به وجود می آورد و هر فردی در هر سنی از کودکان تا سالخوردگان می توانند از یک سفر خاطره انگیز و عالی برخوردار شوند.

مجتمع ماسه های طلایی، مروارید های آرمیده در میان انبوهی از تپه های جنگلی و ماسه های سفید و طلایی و آب های زلال آبی، انعکاسی از بهشت روی وسیع ترین ساحل شمال وارنا است. چشمه های آب درمانی گلدن سندز بارها جایزه معروف پرچم بین المللی را از محیط زیست دریافت کرده است.

مراکز خرید
یکی از بزرگ ترین مراکز خرید در وارنا، وارنا مال است. وارنا مال پاساژ بزرگی است که در حدود 150 فروشگاه متنوع اقلام مختلف از لباس و سوغاتی و لوازم الکترونیک را در خود جای داده اند. شما می توانید با بازدید از مغازه های آن خرید خوبی انجام دهید. 

مکانهای تفریحی بلغارستان,دیدنی های بلغارستان

وارنا مال پاساژ بزرگی است که در حدود 150 فروشگاه متنوع را در خود جای داده است

 

این مال دارای فست فودهای متنوعی است. علاوه بر آن مغازه های کوچک و جالب در بازارهای خیابانی وجود دارد که شما می توانید لباس، کیف و کفش، چرم، صنایع دستی و سوغاتی های خود را از آنها تهیه کنید.

حمل و نقل عمومی
حمل و نقل عمومی در این شهر مبتنی بر تاکسی اختصاصی، مینی بوس های مسیر ثابت، اتوبوس و اتوبوس برقی است. اکثر تاکسی ها در وارنا قابل اعتماد هستند، اما از راننده هایی که در خارج از ایستگاه های قطار و اتوبوس منتظر مسافران هستند برحذر باشید.

تاکسی های این شهر تمام به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ کرایه با استفاده از تاکسی متر انجام می گیرد. نام راننده و شرکت تاکسی مورد نظر در کنسول جلوی اتومبیل نصب شده است. تاکسی ها را می توانید در اطراف تقاطع های بزرگ بیابید یا می توانید با استفاده از تلفن، آنها را به خدمت بگیرید.

شهر تاریخ
وارنا یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا است. فرهنگ های متعددی در این منطقه به هم آمیخته شده اند. در حومه وارنا هنگام حفاری های باستان شناسی در مکانی که نکروپولیس نامیده می شود، قدیمی ترین گنجینه طلای دنیا مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد کشف شد. این شهر طی سال های 1949 تا 1956 به نام استالین نامیده می شد.  

بلغارستان,جاهای دیدنی بلغارستان

 وارنا یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا است

 

جیب های پر از پول بومی ها
وارنا از نظر اقتصاد گردشگری، نقش بسیار مهمی برای ساکنان منطقه و مردم بلغارستان دارد. اهالی این شهر از انواع و اقسام شگردها برای کسب درآمد بهره می برند. اجاره دادن سایبان و تخت در حاشیه ساحل و همین طور اجاره دادن اتومبیل، موتور سیکلت، دوچرخه و اسب های کوتاه قد از جمله این شگردهاست.

در بازارچه های اطراف این مناطق ساحلی، انواع و اقسام جانوران نظیر طوطی، میمون، تمساح و مارهای کوچک و بزرگ موجود است تا گردشگران در ازای پرداخت مبلغی، آنها را در اختیار گرفته و عکس یادگاری بگیرند.

صوفیا   

مناطق تفریحی بلغارستان

صوفیا یک شهر بزرگ صنعتی است که مرکز فرهنگ و خلاقیت بلغارستان نیز به شمار می آید

 

صوفیا شهری است محصور بین رشته کوه ها، یک شهر بزرگ صنعتی که مرکز فرهنگ و خلاقیت بلغارستان نیز به شمار می آید. با وجود خیابان های عریض، پارک های زیبا و ساختمان های جدید و مدرن به سختی می توان باور کرد که این شهر قدمت تاریخی 1000 ساله دارد.

مناطق دیدنی صوفیا عبارتند از بولوار ویتوشا، پارک آزادی، کلیسای مدور ژرژ مقدس، آب گرم معدنی، کاخ سابق سلطنتی و موزه ملی ایران.

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ
میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ (Prince Alexander of Batenberg Square) که با نام باتنبرگ نیز معروف است، بزرگ ترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان است که نام آن برگرفته شده از الکساندر جوزف باتنبرگ، نخستین شاهزاده بلغارستان مدرن است. این میدان مناسب ترین محل در صوفیه برای برگزاری کنسرت های بزرگ در هوای آزاد و تظاهرات، راهپیمایی ها (از جمله رژه ارتش در روز سنت جورج) و دیگر نشست ها است.    

جاهای تفریحی بلغارستان

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ، بزرگ ترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان است

 

در طول حکومت کمونیست بلغارستان، میدان دارای اسم نهم سپتامبر بود که نمادی محسوب می شد از کودتای دولت کمونیست در 9 سپتامبر 1944. میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ از سال 1949 تا سال 1999 محل آرامگاه بزرگ جورج دیمیتروف بود. وی یک سیاستمدار کمونیست و نخستین رهبر کمونیستی بلغارستان از سال 1946 تا 1949 بود. قبل از سال 1949 نام این میدان، میدان تزار بوده است که علت آن نزدیکی آن به کاخ سلطنتی سابق بود. در حال حاضر گالری ملی هنر، در این مکان قرار دارد.

پارک بورسوا گاردینا در صوفیه
بورسوا گاردینا (Borisova gardina) یا باغ بورسوی، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین پارک های صوفیه، پایتخت بلغارستان است که ساخت و ساز آن در سال 1884 آغاز شد و به نام تزار بوریس سوم نامگذاری شد. تاریخچه باغ پذیرای سه دوره متفاوت، تحت سه باغبان مشهور بوده است که همگی با توجه به طرح اولیه، به توسعه و تکمیل آن کمک بسزایی کردند. برج تلویزیونی باغ بورسوی طی سال های 1959-1958 در این باغ ساخته شد. آخرین بازسازی باغ بورسوی در سال 1986 انجام گرفت و در همان سال، این پارک به عنوان یک بنای تاریخی و باغ هنری ثبت شد.     

دیدنی های بلغارستان

باغ بورسوی، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین پارک های صوفیه، پایتخت بلغارستان است

 
پس از به قدرت رسیدن رژیم کمونیستی در سال 1944، پارک به پارک آزادی تغییر نام داد و سپس بعد از سقوط آن در سال 1989، به نام اصلی خود بازگشت. باغ دارای دریاچه، جنگل های انبوه خانه های چوبی تزئینی و دیگر امکانات رفاهی است.

بالچیک
در برخی از تورهای بلغارستان که گردش های روزانه اتوبوسی دارند، در یکی از سفرهای روزانه، گردش و بازدید از بالچیک آغاز می شود. تفرجگاهی کوچک در شمال ساحل دریای سیاه، بنیان شده در قرن پنجم قبل از میلاد، بالچیک امروزه مشهور است به عنوان اقامتگاه ییلاقی ملکه ماریا، ملکه فقید رومانی. عمارت آن ترکیبی است از گلچین سبک های شرقی و اروپایی، با بوستان های جذاب با بیش از 600 گونه گیاهان نادر و کمیاب در سراسر جهان.      

دیدنی های بلغارستان

بالچیک تفرجگاهی است کوچک در شمال ساحل دریای سیاه

 
توقف بعدی در دماغه زیبا و بدیع کالیاکرا (Ksliakra) است با خرابه های به جا مانده از قرون وسطی و آثار باستانی واقع در موزه نمایش متنوع و بی نظیر رقص روی آتش با پاهای برهنه روی ذغال سرخ بسیار جذاب و دیدنی است.

کالیاکرا تقریبا در حد فاصل 20 کیلومتری کشور رومانی واقع شده. دماغه کالیاکرا شامل یک ساحل سنگی با ارتفاع 200 متر در دریای سیاه، به احترام دختری به همین نام به عنوان نماد مردم مسیحی این منطقه که در جریان حمله مسلمانان عثمانی حاضر به تغییر دین خود نشدند و خود را از بالای این دماغه به دریا انداختند نامگذاری شده است.

بناهای دختر 40 ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این قسمتند. در سال 1901 به دلیل زلزله ای شدید اکثر بناهای این منطقه شامل کلیسا و حمام رومی به طور کامل تخریب شده اند. کاشفان مقدونیه ای با انجام حفاری های مختلف اشیای گوناگونی را پیدا کرده اند که در یک موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

تور سافاری
این تور به مدت سه ساعت برنامه بوده و با استفاده از جیبپ های مخصوص سافاری جنگل شما می توانید ساعاتی را در دل جنگل ها، رودخانه ها، آبشارها و دیدن طبیعت بکر موجود در آنها استفاده کنید.

پارک آبی جاذبه ها
حیف است که بلغارستان بروید اما زیباترین پارک آبی شرق اروپا و نخستین پارک آبی در بلغارستان طراحی شده به سبک منحصر به فرد موریس و مدیترانه ای را نبینید. این پارک آبی زیبا در بخش شمال غربی ساحل توریستی GOLDEN SANDS، در جاده اصلی از سمت ساحل توریستی RIVERIA به سمت ساحل ALBENA واقع شده است.      

جاذبه های گردشگری بلغارستان پارک آبی جاذبه ها، زیباترین پارک آبی شرق اروپا و نخستین پارک آبی در بلغارستان است

 

پارک آبی AQUAPOLIS در منطقه جنگل وارنا قرار دارد و منظر زیبای دریا و تمامی ساحل توریستی از این پارک قابل مشاهده است. این پارک ترکیبی از یک محیط طبیعی با عناصر مصنوعی مانند استخر، سرسره های آبی، جکوزی، جشمه، آبشار، قلعه های قدیمی و ساختمان های به ظاهر مخروبه است. جالب است بدانید که ظرفیت پارک بالای 3000 بازدیدکننده است که می توانند به صورت همزمان در پارک مستقر باشند.

صخره نوردی با هفت مسیر اختیاری در ورودی پارک قرار گرفته و مربیان باشگاه ADRENALINE هر روز بین ساعت 16 و 20 به وقت محلی آنجا حضور دارند. سالن آمفی تئاتر، آبشار و دریاچه مصنوعی و یک تنقلات فروشی به اسم Alcazar در نزدیکی صخره ها بنا شده اند.

در این پارک همچنین امکان تیراندازی برای کودکان و بزرگسالان، صخره نوردی برای کودکان (ارتفاع سه متر)، انیمیشن برای کودکان، بازی، مسابقه و قرعه کشی با جوایز ارزنده AXTREME ZONE با سرسره های نفس گیر برای کسانی که به دنبال هیجان و ترشح آدرنالین هستند فراهم شده که حتما باید آنها را امتحان کنید.

تور کشتی دزدان دریایی
این تور به مدت چهار ساعت بوده و شما سوار بر کشیت دزدان دریایی و با پوشیدن لباس های آنها خود را در سال های گذشته ای که دزدان سلطان دریاها بودند حس می کنید.

شهر 40 کلیسا
سفر در کنار ساحل جنوبی دریای سیاه از روستاهای زیبایی می گذرد که هر یک داستانی برای گفتن دارد. بازدید از شهر قدیمی نسبار که روی دماغه ای بیرون آمده از دریا واقع شده است ما را با مجموعه ای از کلیساهای قدیم مواجه می سازد که قدمت آنها به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد.

معازه ها، کوچه های باریک و ساختمان های قدیمی زمان را به گذشته و دوران یونانی ها، رومی ها بیزانس باز می گرداند. شهر تاریخی نسبار در بلغارستان بناهایی را مانند ارگ شهری، معبد آپولو، میدان عمومی، استحکامات شهری و خانه های چوبی در خود جا دادها ست.

 

نسبار در استان بورگاس (Burgas) کشور بلغارستان روی شبه جزیره ای سنگی در دریای سیاه واقع شده است. این شهر تاریخی سه هزار سال قدمت دارد و توسط تراسیان ها (Thracian) بنیان گذاشته شده است و در قرن ششم پیش از میلاد مسیح (ع)، مردمی که از یونان به منطقه مهاجرت کرده بودند، در این شهر ساکن شدند. آنچه اکنون از این شهر تاریخی باقی مانده است، ساختمان هایی اند که به دوران یونان یا هلنستیک (Hellenstic) تعلق دارند.    

 جاذبه های گردشگری بلغارستان 

    شهر تاریخی 40 کلیسا سه هزار سال قدمت دارد و توسط تراسیان ها بنیان گذاشته شده است

 
این بناهای تاریخی شامل ارگ شهر، معبد آپولو (Apollo)، میدان عمومی و استحکام های دوران تراسیان ها هستند. هم چنین در شهر نسبار، قلعه ای وجود دارد که در زمان حکومت بیزانس (امپراتوری رم شرقی) بر این منطقه احداث شده است. این شهر تاریخی در زمان حاکمیت امپراتوری رم شرقی بر سواحل دریای سیاه، مهم ترین شهر بندری این منطقه محسوب می شده است.

در این شهر تاریخی خانه های چوبی نیز وجود دارند که در قرن نوزدهم میلادی احداث شده و هر کدام از آن ها نمونه ای ارزشمند از هنر معماری قرن قرن 19 میلادی در این منطقه اند. یونسکو به دلیل خصوصیات ویژه این شهر تاریخی و تنوع آثار موجود در آن، در سال 1983 شهر نسبار را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند.

کلیسای بویانا در کنار کوه معروف ویتوشا بناشده و قدمتی 900 ساله دارد . درون کلیسا موزه ملی واقع شده که بر تاریخ منطقه، هنر و صنایع دستی تمرکز دارد.

کلیسای هاگیا صوفیا در قرن ششم میلادی ساخته شد و بارها تغییراتی در آن رخ داد. از این کلیسا در زمان تسلط عثمانی ها بر بلغارستان به عنوان مسجد استفاده می شد.

پارک کوهی ویتوشا
این پارک در حومه شهر است و حدود 30 دقیقه با شهر فاصله دارد. این پارک از قدیمی ترین پارک های طبیعت در بلغارستان به شمار می رود و در فصل زمستان محلی برای علاقه مندان به اسکی است.

دهکده روپیت
در فاصله 10 تا 12 کیلومتری شمال شهر پرنیک در منطقه ای کوهستانی، در سمت راست رودخانه استروما واقع شده است. این منطقه دارای چشمه های آب گرم است.

شهر بلوگراچیک 

جاذبه های گردشگری بلغارستان

صخره های عظیم به عنوان سمبل و نماد طبیعی بلغارستان به رسمیت شناخته شده است

 

این شهر بین کوه های vedernik و venesta واقع شده است که در 182 کیلومتری شمال غرب صوفیه قرار دارد. این صخره های عظیم همانند یک قلعه طبیعی بودند و در زمان های گذشته توسط رومیان و بلغاریان مورد استفاده قرار می گرفت. این اثر تاریخی طبیعی به عنوان سمبل و نماد طبیعی بلغارستان به رسمیت شناخته شده است.

صومعه ریلا
این شهر در منطقه ای کوهستانی در دامنه جنوب غربی کوه های ریلا، 20 کیلومتری صومعه ریلا و 34 کیلومتری DUPNISTA و 65 کیلومتری KYSTENDIL قرار گرفته است. در روزگار باستان این منطقه توسط یونانیان و رومیان مورد سکونت بوده و با نام SPORTELA و بعد از آن ROLIGERA شناخته شده بود. در قرن 14 روستا تحت مالکیت صومعه ریلا بوده و ممکن است به عنوان DRISKA نام برده شده باشد. بعدها به عنوان IRLIE در سال 1576 ثبت شده و جزو دولت عثمانی نامیده شده است.

باغ دریایی
باغ دریایی (Sea Garden) در بزرگ ترین شهر بندری بلغارستان در وارنا قرار دارد. این پارک عمومی به عنوان قدیمی ترین پارک بلغارستان شناخته شده است،این شهر واقع در امتداد ساحل دریای سیاه است، جاذبه های توریستی مهمی دارد و دارای بناهای یادبود ملی بسیاری است.       

جاذبه های گردشگری بلغارستان

باغ دریایی در بزرگ ترین شهر بندری بلغارستان در وارنا قرار دارد

 

 


چهارشنبه 94 آذر 11 , ساعت 4:46 عصر

مکانهایی عجیب و ترسناک برای گردشگری
در همه جای دنیا مکان های عجیبی وجود دارند که بسیار ترسناک هستند و قلب انسان از دیدن آنها به تپش می افتد. این مکان ها، طبیعی یا دست‌ساز بشر هستند. به هر حال توفیری چندانی هم ندارد، مهم این است که جزو ترسناک ترین جاذبه های دنیا هستند.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 مکان های دیدتی دنیا وجاذبه های گردشگری ترسناک

ترسناک ترین و عجیب ترین جاذبه های گردشگری جهان


مسیر پیاده روی برج CN – تورنتو، کانادا
آیا تا به حال در پیاده‌رو زمین خورده اید؟ روی زمین زمین خوردن خیلی ترس ندارد. اما امان از روزی که بخواهید در پیاده رویی که در طبقه 116 برج CN کانادا قرار دارد، زمین بخورید. آن وقت است که خیلی شیک به پایین پرت می شوید. البته این قدرها هم ناامن نیست. مثلا، این شش قرمز پوشی که در عکس می بینید، لباس مخصوص پرش پوشیده اند تا به پایین بپرند.

 

آنها کمربند ایمنی و طناب های نگهدارنده پوشیده و همه جوره آماده پرش هستند. خیلی دل می خواهد از این ارتفاع رعب‌آور خودتان با پای خودتان پایین بپرید و همه امیدتان هم فقط یک طناب باشد! کسانی که جراتش را دارند، می توانند در این پیاده روی هوایی قدم بزنند و از آن بالا همه تورنتو را زیر پای خود ببینند. 

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

مسیر پیاده روی برج CN یکی ازجاذبه های گردشگری کانادا


حاضر شدن و پوشیدن انواع وسایل ایمنی برای حضور در این مکان دیدنی دنیا یک ساعت زمان می برد و پس از آن هم می توانید حدود 20 تا 30 دقیقه در این پیاده رو در ارتفاع 360 متری بایستید. هزینه بازدید از مسیر پیاده روی برج CN حدود 175 دلار آمریکا است.


معبد بودایی Kyaikhtiyo – صخره طلایی، میانمار
یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری جهان معابد و بتکده های مشهور بودایی است که در بالای کوه Kyaikhtiyo، روی صخره طلایی در ایالت یانگون در میانمار قرار دارد. حفظ تعادل این معبد واقعا جای تعجب دارد و شاید بتوان آن را نوعی معجزه فرض کرد. افسانه های بودایی می گویند این صخره در کف دریا بوده است و بودا با قدرت ماورا طبیعه آن را بلند کرده و در جای کنونی گذاشته است.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

معبدبودا kyaikhtiyo  یکی مکان های دیدنی دنیا برای گردشگری
 
  

و از همه جالب تر، اعتقاد دارند که بودا با تاری از موی مقدس خود این صخره را اینگونه محکم در جای خود نگه داشته است.افراد بسیار مذهبی و فداییان بودا اعتقاد دارند افرادی که برای زیارت به این معبد می آیند شفا و سلامتی کامل پیدا می کنند و همه گناهانشان بخشیده می شود.

برای رسیدن به این مکان گردشگری باید یک مسیر پرپیچ و خم را با کامیون یا وانت از میان روستای کینپان بالا بروید و پس از طی 11 کیلومتر از میان جنگل تاریک به این مکان برسید. البته برای رسیدن به قله باید زحمت کوهنوردی را به پاهای خود ببخشید. جای شکر دارد که آن بالا رستوران، مهمان خانه و کافه وجود دارد تا رفع خستگی کنید.


جاده Yungas – بولیوی
در بالای کوه یک جاده باریک و بسیار خطرناک وجود دارد که جنگل آمازون را به لاپاز بولیوی وصل می کندکه یکی از مکان های دیدنی دنیا به شمار می آید. این جاده به نام «جاده مرگ» شهرت دارد. یکی از خطرناک ترین و کشنده ترین جاده های دنیا که حدود 61 کیلومتر طول دارد. حرکت در این جاده حدود 4572 متر از زمین فاصله دارد.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

جادهYunas بولیوی یکی ازمکان های دیدنی دنیا برای گردشگران

تصور چنین جاده ای هم ترسناک است چه برسد به عبور از میان آن! راننده های ماشین سنگین که در این جاده با عرض 3 متر عبور می کنند واقعا بسیار پرجرات و دیوانه هستند. هیچ نوع گاردریل محافظی در حاشیه جاده وجود ندارد. جالب این جاست که اتوبوس و تریلرهای بسیاری به طور دوطرفه از جاده مرگ عبور می کنند. سالانه 200 تا 300 نفر در این مسیر کشته می شوند و انواع صلیب و یادبود در طول جاده وجود دارد اما همچنان مسیر اصلی است و خیلی راننده ها از آن عبور می کنند. 


پل Trift – سوئیس
پل بسیار باریک که سه لایه چوب و کابل فلزی دارد، برای گردشگرانی است که می خواهند از یخچال طبیعی در تریفت در ارتفاع 100.5 متری دیدن کنند، تنها مسیر عبور است. این پل با طول 171 متری، بلندترین و بالاترین پل کوه آلپ است. برای رسیدن به این پل باید با تله‌کابین به آنجا بروید. تله‌کابین ها ظرفیت 8 نفر را دارند.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

پل trif یکی ازجاذبه های گردشگری جهان درکشور سوئیس


 

 این پل یکی از مکان های دیدنی ،ترسناک و بسیار هیجان انگیز در سال 2004 میلادی ساخته شد. اما در سال 2009 میلادی مورد بازسازی قرار گرفت که نوسان و ترس کمتری دارد اما همچنان موجب وحشت کوهنوردها است. در کلبه ای در آن سمت نیز انواع غذاهای محلی سرو می شود.


آب‌گذر Pontcysyllte و کانال Llangollen – ویلز
چندین کیلومتر به سمت شرق لیانگولن در ویلز، بلندترین و طولانی ترین آب‌گذر دنیا وجود دارد که مانند اسباب بازی های شهربازی است. این آب‌گذر جزو میراث جهانی یونسکو است و در سال 1805 میلادی ساخته شده است که یکی از مکان های دیدنی  دنیا بشمار میرود.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

آبگزرو کانال ولیزجاذبه ای خارق العاده برای گردشگران

با این همه قدمت همچنان نیز مسیری برای جابه جایی مسافران است.  از این مسیر سالانه بیش از یکهزار قایق رودخانه و یکهزار قایق پدالی در ارتفاع 30 متری از بالای رودخانه Dee عبور می کنند. چشم انداز این کانال بسیار زیبا است و ترس آن ارزش امتحان را دارد.


استخر شیطان در آبشار ویکتوریا – زامبیا
استخر شیطان که در واقع یک استخر طبیعی در بالای صخره است، حدود 68.5 متر از زمین فاصله و در نزدیکی آبشار ویکتوریا، در زامبیا در قاره آفریقا است. این چاله مرگ که یکی از مکان های دیدنی دنیااست سالانه افراد بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود می کشاند.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 استخر شیطان یکی ازجذاب ترین جاذبه های جهان بشمار میرود

گردشگران از همه جای دنیا در فصل خشک و زمانی که رودخانه طغیان نمی کند و آرام است برای لذت از آب تنی در تابستان به این استخر می آیند. برای شنا در این استخر باید بدانید دقیقا کجا بروید تا از هفتمین عجایب طبیعی دنیا به پایین پرت نشوید. فرورفتگی صخره در این منطقه به «صندلی شیطان» شهرت دارد و استخری ایجاد کرده که گردشگران در آن شنا می کنند.


سکوی تایرول – اتریش
این سکو که در عکس مشاهده می کنید در واقع عرشه یخچال طبیعی است و در تایرول در کشور اتریش است و یکی از مکان های دیدنی دنیا است و بیشتر به سکوی مرگ شباهت دارد. این سکو در ارتفاع 3200 متری از زمین واقع شده است.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 جاذبه های گردشگری بدون سکوی تایرول هیچ هیجانی برای گردشگران ندارد

 

برای رسیدن به این سکو باید حدود یک ساعت به سمت بیرون شهر و بالای کوه حرکت کنید. بیشترین وحشت ایستادن در بالای سکو زمانی است که برف زیادی باریده و باد می آید. در روزهای صاف و آفتابی می توانید مناظر زیبایی را از دور مشاهده کنید و حتی شهر زیبای ونیز ایتالیا نیز قابل مشاهده است.


معبد Xuankong – چین
در باریکه ای در بالای کوه هنگشان در کشور چین، معبد معلق که یکی از جازبه های گردشگری دنیا محسوب میشود واقع شده است. خیلی جالب است که این معبد در مکانی بسیار غیر استوار و خطرناک ساخته شده است و انسان انتظار دارد هر لحظه به پایین فرو بریزد اما برای گردشگران بسیار شگفت آور است که 1500 سال است این معبد در این جا است و تکان هم نخورده است.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 معبد Xuankong یگی ازعجیب ترین وترسناک ترین مکان های گردشگری چین

 

این ساختمان حدود 70 متر از بستر رودخانه و 402 کیلومتر از شهر بیجینگ فاصله دارد. ستون های نگهدارنده این معبد چوب های باریکی هستند که در دل صخره محکم شده اند. 


Atlanterhavsveien – نروژ
جاده 8 کیلومتری در بالای اقیانوس آرام در میان نروژ غربی و مولده، یکی از ترسناک ترین جاده های دنیا است که پیچ و خم هم دارد. این جاده در سال 1989 میلادی گشایش یافت و کارگران هنگام ساخت آن با 12 طوفان مواجه شدند.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 جاده ای بر روی اقیانوس آرام فوق العاده ترین جاذبه گردشگری دنیا

هنگام رانندگی در این جاده تصور می کنید سوار ترن هوایی هستید. در روزهای زمستان که هوا نامناسب است میزان ترس هنگام عبور از این جاده بیشتر می شود. شاید اگر هوا صاف باشد بتوانید نهنگ هایی که در اقیانوس زیر جاده زندگی  می کنند را از نزدیک تماشا کنید.


صومعه Meteora – یونان
همچون مناظر فیلم و کارتون های تخیلی، صومعه اورتودوکس شرقی در کوهستان پیندوس یونان به طرز عجیبی در بالای یک برج سنگی ساخته شده است یکی ازعجیب ترین مکان های گردشگری. Meteora به معنای «معلق در هوا» است و واقعا هم این دیر در ارتفاع 402 متری از زمین قرار دارد.

 

ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا,وحشتناک ترین جاذبه های گردشگری جهان,مکانهایی عجیب گردشگری

 صومعه Meteora عجیب  ترین  جاذبه های گردشگری جهان

راهبه های معتکف در قرن 14 میلادی برای فرار از مهاجمان ترک 24 صومعه در بالای این صخره ساخته و به آن پناه آورده بودند. در طول این یکصد سال، تنها راه دسترسی به این معبد طناب و پله های ریسمانی بوده است. البته امروزه گردشگران  می توانند با تله کابین به آنجا برسند و فقط 6 معبد در آنجا باقی مانده است که به جاذبه های گردشگری جهان تبدیل شده اند.


چهارشنبه 94 آذر 11 , ساعت 4:45 عصر


اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

10 واقعیت درباره قله اورست که احتمالاً از آنها خبر ندارید!
«قله اورست بلند‌ترین قله جهان است»، خوب همه این را می‌دانیم. اما آیا همه چیز درباره این قله به همین یک جمله ختم می‌شود؟ حتماً چیزهایی هست که درباره این قله نمی‌دانیم. پس بخوانید از 10 واقعیت درباره قله اورست!


1 . عنکبوت‌های هیمالیایی

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان


حتی در کوهستان که به قصد کشیدن یک نفس راحت «اکسیژن خالص» رفته‌ایم، از شر عنکبوت‌ها در امان نیستیم. «اوفریس اومنیسوپرستس»، معروف به عنکبوت پرشی هیمالیا، که در گوشه سنگ‌ها و درز صخره‌های اورست زندگی می‌کند، یکی از معدود مخلوقاتی است که در این حد از ارتفاعات زندگی می‌کند.این عنکبوت قادر به خوردن همه حشراتی که قادر به پرواز در آن مناطق هستند می‌باشد. کوهنوردان اوفریس را در ارتفاع 6700 متری اورست پیدا کرده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که غیر از چند مورد ویژه از پرندگان، اوفریس تنها موجود زنده‌ای است که در این ارتفاع از سطح زمین زندگی می‌کند. البته در سال 1924، یک گروه کوهنوردی بریتانیایی نوعی ملخ در اورست کشف کردند که در حال حاضر نمونه آن در موزه تاریخ طبیعی بریتانیا نگهداری می‌شود.


2 . 21 بار فتح اورست

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اپا شرپا، کوهنورد نپالی، تاکنون 21 بار بام جهان را فتح کرده است. وی اولین‌بار در ماه می 1990 پس از سه صعود ناموفق برای اولین بار قله اورست را فتح کرد. وی که برای کشف رازهای پنهان اورست، پس از اولین صعود، هرسال صعود را تکرار کرده و تا سال 2011 تعداد صعود خود را به 21 بار رسانده، با مشاهده وضعیت قله و تغییر آن طی این سال‌ها، به شدت از عواقب گرم شدن زمین ابراز نگرانی کرده است. اپا آب شدن برف‌های روی قله را باعث سخت‌تر شدن صعود دانسته و اظهار می‌کند که با همین آب شدن‌ها، محل زندگی افراد ساکن در دامنه قله، که خود نیز جزو آنها است، غرق در سیل خواهد شد. 4 صعود آخر اپا شرپا همراه با تعدادی آزمایش بر روی قله اورست بود.


3 . مرتفع‌ترین نزاع تاریخ

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
فتح اورست آنطور که به نظر می‌آید رمانتیک نیست. بر اساس آمار ارائه شده از صنعت گرشگری در هیمالیا، تعداد صعود کنندگان هرسال روبه افزایش است. در سال 1983 تعداد کسانی که قله اورست را تا آن زمان فتح کرده‌بودند به 8 نفر می‌رسید، اما در سال 2012، تنها در یک روز 234 نفر به این قله صعود کردند. پس خیلی دور از ذهن نیست که در چنین وضعیتی بین صعود کنندگان مشاجره و یا حتی نزاع صورت گیرد.

 

در سال 2013 ، کوهنوردانی با نام‌های یولی استک، سیمون مورو و جاناتان گریفیث قصد صعود به اورست را داشتند که در میانه راه، بومیان هیمالیایی که جزو راهنمایان صعود کنندگان هستند، به دلیل خطرات احتمالی از صعود بیشتر آنها ممانعت به عمل می‌آورند. این سه کوهنورد با راهنمایان صعود درگیر می‌شوند که البته نهایتاً به دلیل همکاری سایر اعضای صعود کننده با بومیان هیمالیایی، به کمپ اصلی بازمی‌گردند. اما جالب اینجاست که در کمپ اصلی با نیروهای نظامی نپالی مواجه می‌شوند و به همین دلیل مجبور به دادن تعهد به عدم تکرار کار خود می‌دهند.


4 . قدمت 450 میلیون ساله

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اگرچه رشته‌کوه هیمالیا 60 میلیون سال پیش شکل گرفته است، اما تاریخ آن قدمتی بیش از این دارد. 450 میلیون سال قبل و زمانی که سنگ‌آهک، قسمتی از لایه‌های رسوبی بوده است، اورست در زیر آب قرار داشته است. به مرور زمان، سنگ‌ها به هم نزدیک شده و رشدی معادل سالیانه 11 سانتیمتر را تجربه می‌کنند. امروز، شما می‌توانید فسیل‌هایی مربوط به موجودات دریایی را در قله اورست پیدا کنید. در سال 1924، نوئل اودل با کشف نخستین فسیل‌های موجودات دریایی در اورست، این مسئله را کشف کرد. اولین نمونه سنگ‌های بام دنیا را نیز برای اولین بار یک گروه سوییسی در سال 1956 با خود به همراه آوردند.


5 . ارتفاع اورست چند متر است؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
ارتفاع دقیق قله اورست چند متر است؟ این بستگی دارد که شما در چه کشوری زندگی می‌کنید. چین ارتفاع اورست را 8844 متر عنوان می‌کند، درحالی که نپال مدعی است که ارتفاع اورست 8848 متر است. دلیل ارتفاع کمتر در منابع چین این است که معیار آنها برای ارتفاع قله، تنها سنگ بوده و مقدار یخ روی قله را جزو ارتفاع محاسبه نمی‌کنند. با این حال مجامع بین‌المللی، برف روی قله را نیز جزو ارتفاع آن محاسبه می‌کنند. در سال 2010 نیز، چین و نپال به این توافق رسیدند که ارتفاع اورست را همان 8848 متر در نظر بگیرند.


6 . نام اورست چیست؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

مرتفع‌ترین قله دنیا در دنیا اورست خوانده می‌شود ، اما تبتی‌ها به این قله «قومولانگما» می‌گویند. این نام به معنی «زندگی الهه مادر» می‌باشد. اما اورست فقط این دو نام را ندارد. به‌طور مثال، در نپال «ساگارماتا» به معنی «پیشانی آسمان» نام دارد که این نام پارک ملی نپال است که اورست در آن واقع شده. اما «اورست» نام خود را از اولین کاشف خود که مردی بریتانیایی به نام «جرج اورست» بود گرفته است.


7 . دربست اورست!

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
صعود به اورست چیزی حدود چندهزار دلار آب می‌خورد، اما هر روز به تعداد کسانی که قصد فتح اورست را دارند افزوده می‌شود. در سال 2012، رالف دایموویتس، کوهنورد آلمانی، عکسی را منتشر کرد که در آن صف افراد درحال صعود به اورست را نشان می‌داد. البته این صف عریض و الطویلی که رالف آن را به تصویر کشیده بود، به دلیل اوضاع نامساعد جوی از فتح قله بازماند. 19 می 2012 روزی بود که افراد صعود کننده به قله باید در صفی 2 ساعته به انتظار می‌نشستند. در این روز بیش از 234 نفر خواهان صعود به قله بودند. البته ناگفته نماند که از این افراد صعود کننده، 4 نفر به دلیل عدم احتیاط در گذرگاه‌های صعب‌العبور، جان خود را از دست دادند.


8 . در اورست هم نظافت را رعایت کنید

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
حتماً عکس‌های فراوانی از اورست دیده‌اید که زیبایی و شکوه آن را از زوایای مختلف به نمایش گذاشته‌اند. اما روی دیگر این زیبایی و شکوه جایی است که کوهنوردان زباله‌های خود را در کوه رها کرده‌اند. بر اساس یک آمار تقریبی، حدود 50 تن زباله رها شده در اورست وجود دارد که هر روز و با صعودهای جدید بر حجم آن افزوده می‌شود.

 

در دامنه اورست حجم عظیمی از کپسول‌های اکسیژن و تجهیزات کوهنوردی وجود دارد که صعود کنندگان آنها را در کوه رها کرده‌اند. از سوی دیگر، اورست مملو از جنازه صعودکنندگان ناکام است که به دلیل صعب‌العبور بودن آن مناطق، امکان انتقال این اجساد وجود ندارد. حتی در میان این اجساد، جنازه افرادی که به عنوان راهنمای گروه بوده‌اند نیز مشاهده می‌شود.
البته از سال 2014 دولت نپال قوانینی درباره صعود به اورست وضع کرده که طی آن افراد صعود کننده، هنگام بازگشت باید حداقل 8 کیلوگرم زباله را با خود به پایین قله بیاورند.


9 . اورست هنوز رشد می‌کند

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

ممکن است اندازه‌گیری صورت گرفته توسط نپال و چین معیار درستی برای ارتفاع اورست نباشد. در سال 1994 محققان دریافتند که اورست به طور متوسط سالیانه 4 میلیمتر رشد می کند. همانطور که صفحه‌های زمین همچنان درحال حرکت هستند، اورست نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. در سال 1999 محققان آمریکایی تجهیزاتی را بر روی اورست نصب کردند که امکان مشاهده این تغییرات را می‌داد. آنها در حال گسترش تحقیقات خود هستند تا ثابت کنند که ارتفاع قله اورست درحال حاضر 8850 متر است.


10 . اورست بلندترین قله دنیا نیست

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
«مائونا کیا» قله آتشفشان غیرفعال هاوایی، 4205 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اما باید بدانید که 6000 متر از این کوه در زیر آب قرار دارد. اگر معیار اندازه‌گیری را کف اقیانوس قراردهیم، ارتفاع این قله حدود 10203 متر خواهد بود که حدود 1700 متر از اورست بلندتر است.
بد نیست بدانید که اورست، بلندترین نقطه کره زمین هم نیست. آتشفشان خاموش «چیمبورازو» در اکوادور 6267 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، اما این معیار ربطی به بلندترین نقطه جهان ندارد. کره زمین در برخی از مناطق خود دارای پوسته ضخیم‌تری است و به همین دلیل اکوادور نسبت به نپال، فاصله بیشتری با مرکز زمین دارد. اگر از این نقطه نظر به مرتفع‌ترین نقطه زمین نگاه کنیم، اورست بلندترین نقطه زمین نخواهد بود.


چهارشنبه 94 آذر 11 , ساعت 4:45 عصر


اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

10 واقعیت درباره قله اورست که احتمالاً از آنها خبر ندارید!
«قله اورست بلند‌ترین قله جهان است»، خوب همه این را می‌دانیم. اما آیا همه چیز درباره این قله به همین یک جمله ختم می‌شود؟ حتماً چیزهایی هست که درباره این قله نمی‌دانیم. پس بخوانید از 10 واقعیت درباره قله اورست!


1 . عنکبوت‌های هیمالیایی

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان


حتی در کوهستان که به قصد کشیدن یک نفس راحت «اکسیژن خالص» رفته‌ایم، از شر عنکبوت‌ها در امان نیستیم. «اوفریس اومنیسوپرستس»، معروف به عنکبوت پرشی هیمالیا، که در گوشه سنگ‌ها و درز صخره‌های اورست زندگی می‌کند، یکی از معدود مخلوقاتی است که در این حد از ارتفاعات زندگی می‌کند.این عنکبوت قادر به خوردن همه حشراتی که قادر به پرواز در آن مناطق هستند می‌باشد. کوهنوردان اوفریس را در ارتفاع 6700 متری اورست پیدا کرده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که غیر از چند مورد ویژه از پرندگان، اوفریس تنها موجود زنده‌ای است که در این ارتفاع از سطح زمین زندگی می‌کند. البته در سال 1924، یک گروه کوهنوردی بریتانیایی نوعی ملخ در اورست کشف کردند که در حال حاضر نمونه آن در موزه تاریخ طبیعی بریتانیا نگهداری می‌شود.


2 . 21 بار فتح اورست

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اپا شرپا، کوهنورد نپالی، تاکنون 21 بار بام جهان را فتح کرده است. وی اولین‌بار در ماه می 1990 پس از سه صعود ناموفق برای اولین بار قله اورست را فتح کرد. وی که برای کشف رازهای پنهان اورست، پس از اولین صعود، هرسال صعود را تکرار کرده و تا سال 2011 تعداد صعود خود را به 21 بار رسانده، با مشاهده وضعیت قله و تغییر آن طی این سال‌ها، به شدت از عواقب گرم شدن زمین ابراز نگرانی کرده است. اپا آب شدن برف‌های روی قله را باعث سخت‌تر شدن صعود دانسته و اظهار می‌کند که با همین آب شدن‌ها، محل زندگی افراد ساکن در دامنه قله، که خود نیز جزو آنها است، غرق در سیل خواهد شد. 4 صعود آخر اپا شرپا همراه با تعدادی آزمایش بر روی قله اورست بود.


3 . مرتفع‌ترین نزاع تاریخ

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
فتح اورست آنطور که به نظر می‌آید رمانتیک نیست. بر اساس آمار ارائه شده از صنعت گرشگری در هیمالیا، تعداد صعود کنندگان هرسال روبه افزایش است. در سال 1983 تعداد کسانی که قله اورست را تا آن زمان فتح کرده‌بودند به 8 نفر می‌رسید، اما در سال 2012، تنها در یک روز 234 نفر به این قله صعود کردند. پس خیلی دور از ذهن نیست که در چنین وضعیتی بین صعود کنندگان مشاجره و یا حتی نزاع صورت گیرد.

 

در سال 2013 ، کوهنوردانی با نام‌های یولی استک، سیمون مورو و جاناتان گریفیث قصد صعود به اورست را داشتند که در میانه راه، بومیان هیمالیایی که جزو راهنمایان صعود کنندگان هستند، به دلیل خطرات احتمالی از صعود بیشتر آنها ممانعت به عمل می‌آورند. این سه کوهنورد با راهنمایان صعود درگیر می‌شوند که البته نهایتاً به دلیل همکاری سایر اعضای صعود کننده با بومیان هیمالیایی، به کمپ اصلی بازمی‌گردند. اما جالب اینجاست که در کمپ اصلی با نیروهای نظامی نپالی مواجه می‌شوند و به همین دلیل مجبور به دادن تعهد به عدم تکرار کار خود می‌دهند.


4 . قدمت 450 میلیون ساله

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اگرچه رشته‌کوه هیمالیا 60 میلیون سال پیش شکل گرفته است، اما تاریخ آن قدمتی بیش از این دارد. 450 میلیون سال قبل و زمانی که سنگ‌آهک، قسمتی از لایه‌های رسوبی بوده است، اورست در زیر آب قرار داشته است. به مرور زمان، سنگ‌ها به هم نزدیک شده و رشدی معادل سالیانه 11 سانتیمتر را تجربه می‌کنند. امروز، شما می‌توانید فسیل‌هایی مربوط به موجودات دریایی را در قله اورست پیدا کنید. در سال 1924، نوئل اودل با کشف نخستین فسیل‌های موجودات دریایی در اورست، این مسئله را کشف کرد. اولین نمونه سنگ‌های بام دنیا را نیز برای اولین بار یک گروه سوییسی در سال 1956 با خود به همراه آوردند.


5 . ارتفاع اورست چند متر است؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
ارتفاع دقیق قله اورست چند متر است؟ این بستگی دارد که شما در چه کشوری زندگی می‌کنید. چین ارتفاع اورست را 8844 متر عنوان می‌کند، درحالی که نپال مدعی است که ارتفاع اورست 8848 متر است. دلیل ارتفاع کمتر در منابع چین این است که معیار آنها برای ارتفاع قله، تنها سنگ بوده و مقدار یخ روی قله را جزو ارتفاع محاسبه نمی‌کنند. با این حال مجامع بین‌المللی، برف روی قله را نیز جزو ارتفاع آن محاسبه می‌کنند. در سال 2010 نیز، چین و نپال به این توافق رسیدند که ارتفاع اورست را همان 8848 متر در نظر بگیرند.


6 . نام اورست چیست؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

مرتفع‌ترین قله دنیا در دنیا اورست خوانده می‌شود ، اما تبتی‌ها به این قله «قومولانگما» می‌گویند. این نام به معنی «زندگی الهه مادر» می‌باشد. اما اورست فقط این دو نام را ندارد. به‌طور مثال، در نپال «ساگارماتا» به معنی «پیشانی آسمان» نام دارد که این نام پارک ملی نپال است که اورست در آن واقع شده. اما «اورست» نام خود را از اولین کاشف خود که مردی بریتانیایی به نام «جرج اورست» بود گرفته است.


7 . دربست اورست!

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
صعود به اورست چیزی حدود چندهزار دلار آب می‌خورد، اما هر روز به تعداد کسانی که قصد فتح اورست را دارند افزوده می‌شود. در سال 2012، رالف دایموویتس، کوهنورد آلمانی، عکسی را منتشر کرد که در آن صف افراد درحال صعود به اورست را نشان می‌داد. البته این صف عریض و الطویلی که رالف آن را به تصویر کشیده بود، به دلیل اوضاع نامساعد جوی از فتح قله بازماند. 19 می 2012 روزی بود که افراد صعود کننده به قله باید در صفی 2 ساعته به انتظار می‌نشستند. در این روز بیش از 234 نفر خواهان صعود به قله بودند. البته ناگفته نماند که از این افراد صعود کننده، 4 نفر به دلیل عدم احتیاط در گذرگاه‌های صعب‌العبور، جان خود را از دست دادند.


8 . در اورست هم نظافت را رعایت کنید

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
حتماً عکس‌های فراوانی از اورست دیده‌اید که زیبایی و شکوه آن را از زوایای مختلف به نمایش گذاشته‌اند. اما روی دیگر این زیبایی و شکوه جایی است که کوهنوردان زباله‌های خود را در کوه رها کرده‌اند. بر اساس یک آمار تقریبی، حدود 50 تن زباله رها شده در اورست وجود دارد که هر روز و با صعودهای جدید بر حجم آن افزوده می‌شود.

 

در دامنه اورست حجم عظیمی از کپسول‌های اکسیژن و تجهیزات کوهنوردی وجود دارد که صعود کنندگان آنها را در کوه رها کرده‌اند. از سوی دیگر، اورست مملو از جنازه صعودکنندگان ناکام است که به دلیل صعب‌العبور بودن آن مناطق، امکان انتقال این اجساد وجود ندارد. حتی در میان این اجساد، جنازه افرادی که به عنوان راهنمای گروه بوده‌اند نیز مشاهده می‌شود.
البته از سال 2014 دولت نپال قوانینی درباره صعود به اورست وضع کرده که طی آن افراد صعود کننده، هنگام بازگشت باید حداقل 8 کیلوگرم زباله را با خود به پایین قله بیاورند.


9 . اورست هنوز رشد می‌کند

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

ممکن است اندازه‌گیری صورت گرفته توسط نپال و چین معیار درستی برای ارتفاع اورست نباشد. در سال 1994 محققان دریافتند که اورست به طور متوسط سالیانه 4 میلیمتر رشد می کند. همانطور که صفحه‌های زمین همچنان درحال حرکت هستند، اورست نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. در سال 1999 محققان آمریکایی تجهیزاتی را بر روی اورست نصب کردند که امکان مشاهده این تغییرات را می‌داد. آنها در حال گسترش تحقیقات خود هستند تا ثابت کنند که ارتفاع قله اورست درحال حاضر 8850 متر است.


10 . اورست بلندترین قله دنیا نیست

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
«مائونا کیا» قله آتشفشان غیرفعال هاوایی، 4205 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اما باید بدانید که 6000 متر از این کوه در زیر آب قرار دارد. اگر معیار اندازه‌گیری را کف اقیانوس قراردهیم، ارتفاع این قله حدود 10203 متر خواهد بود که حدود 1700 متر از اورست بلندتر است.
بد نیست بدانید که اورست، بلندترین نقطه کره زمین هم نیست. آتشفشان خاموش «چیمبورازو» در اکوادور 6267 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، اما این معیار ربطی به بلندترین نقطه جهان ندارد. کره زمین در برخی از مناطق خود دارای پوسته ضخیم‌تری است و به همین دلیل اکوادور نسبت به نپال، فاصله بیشتری با مرکز زمین دارد. اگر از این نقطه نظر به مرتفع‌ترین نقطه زمین نگاه کنیم، اورست بلندترین نقطه زمین نخواهد بود.


چهارشنبه 94 آذر 11 , ساعت 4:45 عصر


اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

10 واقعیت درباره قله اورست که احتمالاً از آنها خبر ندارید!
«قله اورست بلند‌ترین قله جهان است»، خوب همه این را می‌دانیم. اما آیا همه چیز درباره این قله به همین یک جمله ختم می‌شود؟ حتماً چیزهایی هست که درباره این قله نمی‌دانیم. پس بخوانید از 10 واقعیت درباره قله اورست!


1 . عنکبوت‌های هیمالیایی

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان


حتی در کوهستان که به قصد کشیدن یک نفس راحت «اکسیژن خالص» رفته‌ایم، از شر عنکبوت‌ها در امان نیستیم. «اوفریس اومنیسوپرستس»، معروف به عنکبوت پرشی هیمالیا، که در گوشه سنگ‌ها و درز صخره‌های اورست زندگی می‌کند، یکی از معدود مخلوقاتی است که در این حد از ارتفاعات زندگی می‌کند.این عنکبوت قادر به خوردن همه حشراتی که قادر به پرواز در آن مناطق هستند می‌باشد. کوهنوردان اوفریس را در ارتفاع 6700 متری اورست پیدا کرده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که غیر از چند مورد ویژه از پرندگان، اوفریس تنها موجود زنده‌ای است که در این ارتفاع از سطح زمین زندگی می‌کند. البته در سال 1924، یک گروه کوهنوردی بریتانیایی نوعی ملخ در اورست کشف کردند که در حال حاضر نمونه آن در موزه تاریخ طبیعی بریتانیا نگهداری می‌شود.


2 . 21 بار فتح اورست

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اپا شرپا، کوهنورد نپالی، تاکنون 21 بار بام جهان را فتح کرده است. وی اولین‌بار در ماه می 1990 پس از سه صعود ناموفق برای اولین بار قله اورست را فتح کرد. وی که برای کشف رازهای پنهان اورست، پس از اولین صعود، هرسال صعود را تکرار کرده و تا سال 2011 تعداد صعود خود را به 21 بار رسانده، با مشاهده وضعیت قله و تغییر آن طی این سال‌ها، به شدت از عواقب گرم شدن زمین ابراز نگرانی کرده است. اپا آب شدن برف‌های روی قله را باعث سخت‌تر شدن صعود دانسته و اظهار می‌کند که با همین آب شدن‌ها، محل زندگی افراد ساکن در دامنه قله، که خود نیز جزو آنها است، غرق در سیل خواهد شد. 4 صعود آخر اپا شرپا همراه با تعدادی آزمایش بر روی قله اورست بود.


3 . مرتفع‌ترین نزاع تاریخ

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
فتح اورست آنطور که به نظر می‌آید رمانتیک نیست. بر اساس آمار ارائه شده از صنعت گرشگری در هیمالیا، تعداد صعود کنندگان هرسال روبه افزایش است. در سال 1983 تعداد کسانی که قله اورست را تا آن زمان فتح کرده‌بودند به 8 نفر می‌رسید، اما در سال 2012، تنها در یک روز 234 نفر به این قله صعود کردند. پس خیلی دور از ذهن نیست که در چنین وضعیتی بین صعود کنندگان مشاجره و یا حتی نزاع صورت گیرد.

 

در سال 2013 ، کوهنوردانی با نام‌های یولی استک، سیمون مورو و جاناتان گریفیث قصد صعود به اورست را داشتند که در میانه راه، بومیان هیمالیایی که جزو راهنمایان صعود کنندگان هستند، به دلیل خطرات احتمالی از صعود بیشتر آنها ممانعت به عمل می‌آورند. این سه کوهنورد با راهنمایان صعود درگیر می‌شوند که البته نهایتاً به دلیل همکاری سایر اعضای صعود کننده با بومیان هیمالیایی، به کمپ اصلی بازمی‌گردند. اما جالب اینجاست که در کمپ اصلی با نیروهای نظامی نپالی مواجه می‌شوند و به همین دلیل مجبور به دادن تعهد به عدم تکرار کار خود می‌دهند.


4 . قدمت 450 میلیون ساله

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
اگرچه رشته‌کوه هیمالیا 60 میلیون سال پیش شکل گرفته است، اما تاریخ آن قدمتی بیش از این دارد. 450 میلیون سال قبل و زمانی که سنگ‌آهک، قسمتی از لایه‌های رسوبی بوده است، اورست در زیر آب قرار داشته است. به مرور زمان، سنگ‌ها به هم نزدیک شده و رشدی معادل سالیانه 11 سانتیمتر را تجربه می‌کنند. امروز، شما می‌توانید فسیل‌هایی مربوط به موجودات دریایی را در قله اورست پیدا کنید. در سال 1924، نوئل اودل با کشف نخستین فسیل‌های موجودات دریایی در اورست، این مسئله را کشف کرد. اولین نمونه سنگ‌های بام دنیا را نیز برای اولین بار یک گروه سوییسی در سال 1956 با خود به همراه آوردند.


5 . ارتفاع اورست چند متر است؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
ارتفاع دقیق قله اورست چند متر است؟ این بستگی دارد که شما در چه کشوری زندگی می‌کنید. چین ارتفاع اورست را 8844 متر عنوان می‌کند، درحالی که نپال مدعی است که ارتفاع اورست 8848 متر است. دلیل ارتفاع کمتر در منابع چین این است که معیار آنها برای ارتفاع قله، تنها سنگ بوده و مقدار یخ روی قله را جزو ارتفاع محاسبه نمی‌کنند. با این حال مجامع بین‌المللی، برف روی قله را نیز جزو ارتفاع آن محاسبه می‌کنند. در سال 2010 نیز، چین و نپال به این توافق رسیدند که ارتفاع اورست را همان 8848 متر در نظر بگیرند.


6 . نام اورست چیست؟

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

مرتفع‌ترین قله دنیا در دنیا اورست خوانده می‌شود ، اما تبتی‌ها به این قله «قومولانگما» می‌گویند. این نام به معنی «زندگی الهه مادر» می‌باشد. اما اورست فقط این دو نام را ندارد. به‌طور مثال، در نپال «ساگارماتا» به معنی «پیشانی آسمان» نام دارد که این نام پارک ملی نپال است که اورست در آن واقع شده. اما «اورست» نام خود را از اولین کاشف خود که مردی بریتانیایی به نام «جرج اورست» بود گرفته است.


7 . دربست اورست!

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
صعود به اورست چیزی حدود چندهزار دلار آب می‌خورد، اما هر روز به تعداد کسانی که قصد فتح اورست را دارند افزوده می‌شود. در سال 2012، رالف دایموویتس، کوهنورد آلمانی، عکسی را منتشر کرد که در آن صف افراد درحال صعود به اورست را نشان می‌داد. البته این صف عریض و الطویلی که رالف آن را به تصویر کشیده بود، به دلیل اوضاع نامساعد جوی از فتح قله بازماند. 19 می 2012 روزی بود که افراد صعود کننده به قله باید در صفی 2 ساعته به انتظار می‌نشستند. در این روز بیش از 234 نفر خواهان صعود به قله بودند. البته ناگفته نماند که از این افراد صعود کننده، 4 نفر به دلیل عدم احتیاط در گذرگاه‌های صعب‌العبور، جان خود را از دست دادند.


8 . در اورست هم نظافت را رعایت کنید

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
حتماً عکس‌های فراوانی از اورست دیده‌اید که زیبایی و شکوه آن را از زوایای مختلف به نمایش گذاشته‌اند. اما روی دیگر این زیبایی و شکوه جایی است که کوهنوردان زباله‌های خود را در کوه رها کرده‌اند. بر اساس یک آمار تقریبی، حدود 50 تن زباله رها شده در اورست وجود دارد که هر روز و با صعودهای جدید بر حجم آن افزوده می‌شود.

 

در دامنه اورست حجم عظیمی از کپسول‌های اکسیژن و تجهیزات کوهنوردی وجود دارد که صعود کنندگان آنها را در کوه رها کرده‌اند. از سوی دیگر، اورست مملو از جنازه صعودکنندگان ناکام است که به دلیل صعب‌العبور بودن آن مناطق، امکان انتقال این اجساد وجود ندارد. حتی در میان این اجساد، جنازه افرادی که به عنوان راهنمای گروه بوده‌اند نیز مشاهده می‌شود.
البته از سال 2014 دولت نپال قوانینی درباره صعود به اورست وضع کرده که طی آن افراد صعود کننده، هنگام بازگشت باید حداقل 8 کیلوگرم زباله را با خود به پایین قله بیاورند.


9 . اورست هنوز رشد می‌کند

 اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 

ممکن است اندازه‌گیری صورت گرفته توسط نپال و چین معیار درستی برای ارتفاع اورست نباشد. در سال 1994 محققان دریافتند که اورست به طور متوسط سالیانه 4 میلیمتر رشد می کند. همانطور که صفحه‌های زمین همچنان درحال حرکت هستند، اورست نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. در سال 1999 محققان آمریکایی تجهیزاتی را بر روی اورست نصب کردند که امکان مشاهده این تغییرات را می‌داد. آنها در حال گسترش تحقیقات خود هستند تا ثابت کنند که ارتفاع قله اورست درحال حاضر 8850 متر است.


10 . اورست بلندترین قله دنیا نیست

اورست,قله اورست,اورست بلند‌ترین قله جهان

 
«مائونا کیا» قله آتشفشان غیرفعال هاوایی، 4205 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اما باید بدانید که 6000 متر از این کوه در زیر آب قرار دارد. اگر معیار اندازه‌گیری را کف اقیانوس قراردهیم، ارتفاع این قله حدود 10203 متر خواهد بود که حدود 1700 متر از اورست بلندتر است.
بد نیست بدانید که اورست، بلندترین نقطه کره زمین هم نیست. آتشفشان خاموش «چیمبورازو» در اکوادور 6267 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، اما این معیار ربطی به بلندترین نقطه جهان ندارد. کره زمین در برخی از مناطق خود دارای پوسته ضخیم‌تری است و به همین دلیل اکوادور نسبت به نپال، فاصله بیشتری با مرکز زمین دارد. اگر از این نقطه نظر به مرتفع‌ترین نقطه زمین نگاه کنیم، اورست بلندترین نقطه زمین نخواهد بود.


   1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه